“I arrived in The Netherlands in 2021 and started working for Vegan Burger Brothers withoutprior kitchen experience.


After 2 months I ran thevirtual restaurant by myself and a bit later I was offered to work in the main kitchen at Cafe Restaurant Eindhoven where I'm still working now.Thanks to the virtual brand I was able to prove myself and grow to other parts of the organisation ”

- Mahadi Hasan

15-08-2022Door Barney Graman

Horeca talent werven via bezorgmerken

Een bevinding van 3franchise locaties die met behulp van onze bezorgmerken hun personeelsbezetting weer op orde kregen in de arbeidscrisis van 2022.

Het personeelsprobleem in de horeca… volgens de meest recente berichten lijkt er weer lift te zitten in het aantal mensen wat voor de horeca kiest. Maarrrr we zijn er nog lang niet.


“Goed idee, maar leveren jullie ook het personeel?” Is dan ook de reactie die we bijna dagelijks krijgen van horecaondernemers als we onze bezorg merken pitchen.


Niet uit gemakzucht maar uit pure noodzaak.

Van alles hebben ze al geprobeerd, advertenties, beloningen, flexibele uren, maar al het personeel lijkt wel verdwenen en de sollicitanten blijven uit. Om nog maar te zwijgen over dure horeca freelancers.


Terwijl horecaondernemers, toch vaak de meest creatieve en pragmatische soort ondernemers, altijd oplossingen bedenken in elke situatie. Kijk maar naar de vele creatieve oplossingen tijdens de lockdowns.


Echter voor dit probleem is er geen fraaie of creatieve oplossing meer te bedenken, of toch wel?


Graag delen we de bevinden van drie van onze franchise locaties, bestaande horeca zaken, die met behulp van onze bezorgmerken hun personeelsbezetting weer op orde kregen.


Hoe?


Door learning-on-the-job te omarmen en personeel te werven dat niet direct zou passen bij hun eigen horecabedrijf, totdat het dat wel deed...


Hierover is de laatste tijd al veel geschreven: bedrijven moeten beter gebruikmaken van het (nu nog ;) onbenut arbeidsaanbod, oftewel arbeidskrachten die nog te weinig mee doen.


Mensen met een taalbarrière, met een afstand tot de arbeidsmarkt, migranten, vluchtelingen maar ook internationale studenten die geen Nederlands spreken.


Het direct inzetten van deze groepen in de horeca is niet eenvoudig of simpelweg niet wenselijk. Dat begrijpen wij ook wel. Gasten verwachten wat, en aan kwaliteit gaan we natuurlijk niet inleveren.


Dit is waar onze virtuele merken om de hoek komen kijken. Deze staan los van de eigen concepten en gasten. Als virtueel merk of dark kitchen is er immers ook geen interactie met gasten, het is puur de keuken operatie: mise-en-place, orders verwerken en wat digitale techniek met tablets en interactie met riders (die vaak ook Internationaal zijn).


Voor onze virtuele merken hoeft men dus geen kook- of horeca-ervaring te hebben en Engels is de enige taal die je nodig hebt. Alle documentatie en trainingen van Bright Kitchen zijn bijvoorbeeld al in het Engels.


Dit stelde onze restaurant partners in staat om uit eerder genoemde groepen te sourcen voor het Virtuele merk. Waar aldus onze partners, "veel makkelijker personeel voor te vinden is, en waar goede lui tussen zitten met een goede werkethiek die willen door groeien."


Sommige internationale sollicitanten wilde specifiek voor het Vegan Fast Food concept werken omdat ze het leuk vonden, want ook wij proberen onze marketing kanalen in te zetten voor onze partners om personeel te vinden.


Nou en? Kun je je afvragen.   


De overstap om deze werknemers vervolgens succesvol in je eigen horeca zaak op te nemen, is vele malen makkelijker als je ze al in huis hebt: training on the job.


Gaandeweg kun je zien wie potentie heeft om door te groeien, wie zich comfortabel voelt in andere rollen (bediening of toch in de keuken blijven) en ontdekken wie de werkethiek en het potentieel heeft om door te groeien.


Bij 3 van onze 5 locaties die met ons bezorg merk zijn begonnen speelde (ernstige) personeelsproblemen een rol.


Voor het uitvoeren van het bezorg merk echter gaven we bovenstaande tips mee: kijk verder dan de horeca tijgers en ontdek dat er een hele grote groep mensen is waar je uit kan putten die over waardevolle vaardigheden bezitten die naar andere delen van het bedrijf overdraagbaar zijn.


Inmiddels zijn er meerdere werknemers doorgegroeid naar andere activiteiten in de hoofd zaak. Goed voor de zaak, goed voor de werknemer.


Het begint immers met de wil en de werkethiek. Ervaring en skills zijn aan te leren.


Hoe zit het dan met de Nederlandse taal? Daar zal de gast toch vast begrip voor hebben als zij weer naar hun favoriete zaak kunnen?




Een hub beginnen in jouw stad?

Neem contact met ons op

Video Call Conference Line Art

Via Calendly

franchise@brightkitchen.nl

Telefoon

Start

Nu

Boek een gesprek met de Franchise Manager

Kon. Wilhelminaplein 1,

1062 HG Amsterdam

Franchise@brightkitchen.nl

T: 020 809 0077